Warsztaty literackie z Joanną Olech Drukuj


 

Udział w warsztatach literackich jest nagrodą dla uczestników Festiwalu Bajkopisarzy "Piernikowa Chata". Wyłoniona w konkursie młoda grupa adeptów literatury miała okazję rozwijać swoje umiejętności pod okiem pisarki - Joanny Olech.

Spotkanie rozpoczęła wspólna rozmowa na temat, co właściwie rozstrzyga o tym, czy jesteśmy dobrymi pisarzami.

Podglądając ściągę z tablicy możemy stwierdzić że zdaniem dzieci dobry pisarz  jest pomysłowy, oryginalny, ma wyobraźnię i styl,  nie nudzi czytelnika, potrafi ciekawie skonstruować akcję i pisze tez o emocjach bohaterów.

Pierwsze wspólne ćwiczenie dzieci dotyczyło skojarzeń. Pani Joanna rzucała dzieciom piłkę wypowiadając różne słowa (np. WIOSNA, PERUKA, RODZINA, ULICA, CIASTKO, SZKOŁA, KIJ, MUZYKA, ZIMA, BUT, DYM, POLSKA, DRZEWO, KALOSZ, GUZIK, DRESIARZ, OŁÓWEK, WŁOSY, ŚRUBA, MIECZ, PAPIER,.... itp.), a zadaniem uczestników było odrzucić piłkę, odpowiadając bez namysłu pierwszym skojarzeniem. Ćwiczenie to  zostało podsumowane rozmową na temat klisz, „gotowców” językowych, jakie mamy w głowie.


Kolejne ćwiczenie dotyczyło wyobraźni. Zadanie polegało na opisaniu zagadkowego przedmiotu, którego wyglądu i przeznaczenia się nie zna. Dzieci losowały słowa z nazwami przedmiotów (KIEŁKUJĄCY ZIEMNIAK; SŁOMKOWY KAPELUSZ; PRYZMA NAWOZU; JEDWABNA WSTĄŻKA; ROZCZŁAPANY KAPEĆ itp.) i miały ten przedmiot opisać bez używania jego nazwy – tak jak zrobiłaby to osoba niewidząca i nieświadoma jego funkcji. Celem ćwiczenia było zwrócenie uwagi dzieci na bogactwo języka oraz uwrażliwianie na ukryte cechy rzeczy, zapach, dotyk...


Młodzi literaci mierzyli się także z zadaniem stworzenia swoich bohaterów – wymyślali ich cechy fizyczne i psychiczne, nawyki, temperament, upodobania, życiorys, przeszłość. Wszystkie te elementy służyły potem do skonstruowania krótkiej charakterystyki postaci, ale żeby zadanie było trudniejsze, należało ją napisać bez użycia dwuznaków i liter z ogonkami.  Pani Joanna na bieżąco rysowała wszystkie te wymyślone przez dzieci postaci.


W przerwie zajęć znalazł się czas na słodki poczęstunek.

Druga część spotkania poświęcona została na pracę w grupach. Dzieci układały fabułę detektywistyczną, obsadzając w rolach wcześniej stworzonych bohaterów. Jeden zespół wymyślał intrygę, drugi – rozbudowywał tło i epizody, trzeci – pisał dialogi.

Efekt tej wspólnej pracy wkrótce opublikujemy!