facebook

Światowid

Ważne

Zajęcia - zmiany

mały kompozytor
taniec arabski

zajęcia plastyczne
Hanny Zawadzkiej-Woźniak

Zobacz szczegóły
 
Regulamin zajęć w ODT Światowid


UWAGA! Nowy regulamin!

Więcej …
 
URBANCARD Premium

20% zniżki na wybrane usługi

Więcej …
 
OK System już jest

Więcej …
 

Kalendarz Imprez

 «   March 2024   »

MTWTFSS
   1  2  3
  4  5  6  7  8  910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Julianna Walker Willis Technology




Partnerzy

  • Partnerzy ODT Światowid
  • Partnerzy ODT Światowid
  • Partnerzy ODT Światowid
  • Partnerzy ODT Światowid
  • Partnerzy ODT Światowid
  • Partnerzy ODT Światowid
  • Partnerzy ODT Światowid
  • Partnerzy ODT Światowid
  • Partnerzy ODT Światowid
  • Partnerzy ODT Światowid
  • Partnerzy ODT Światowid
  • Partnerzy ODT Światowid
  • Partnerzy ODT Światowid
Palcem po mapie, czyli podróż dookoła świata PDF Drukuj Email


Autor: Michał Wiśniewski

Program dla Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej ODT „Światowid”, realizowany w roku kulturalnym 2016/2017

Wprowadzenie

Celami programu są: edukacja kulturalna kładąca szczególny nacisk na wielokulturowość, poszerzenie wiedzy i zrozumienia bogactwa kulturowego świata, rozwijanie umiejętności artystycznych, dzielenie się doświadczeniami artystycznymi oraz kształtowanie uczestników zajęć na świadomych twórców i odbiorców sztuki. Oprócz wspomnianych, program w założeniu ma również na uwadze wspomaganie rozwoju społeczno-kulturalnego dzieci, odbywa się to poprzez budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości, kształtowanie indywidualnej ekspresji, naukę pracy w zespole, zrozumienie międzykulturowe i czynny udział w kulturze.

Ponadto, warsztaty artystyczno-edukacyjne prowadzone w Pracowni, uwzględniając wiedzę na temat nowych mediów (filmu, fotografii, grafiki komputerowej), stwarzają dzieciom szansę na wykorzystanie technologii informatycznych podczas procesu kreacji. Połączenie ścieżek międzyprzedmiotowych w procesie kształcenia uczestników zajęć, wpisuje się w nurt edukacji nowoczesnej, obejmującej sztukę i inne formy zagadnień kreatywnych i kulturalnych.

Obecność edukacji wielokulturowej wpisanej w program „Palcem po mapie”, stanowi okazję do cyklicznego zapraszania gości pochodzących z różnych krajów, którzy podczas krótkich prelekcji przybliżą dzieciom swoją różnorodną kulturę.

Poniżej wyszczególniono wszystkie bloki tematyczne, wraz z ich celem głównym, celami szczegółowymi, metodyką pracy oraz rozkładem warsztatów.

 

Blok edukacyjny – „Z nauką za pan brat”

Prowadzenie: Julia Młyńska/Michał Wiśniewski
Realizacja: Raz w tygodniu
Cel: Umożliwienie dzieciom aktywnego poznawania i doświadczania otaczającego świata.

Cele szczegółowe: Zainspirowanie uczestników zajęć do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na nurtujące  pytania (eksperymenty z wodą, eksperymenty z różnych dziedzin fizyki i chemii itp.); Rozbudzenie ciekawości dzieci otaczającym środowiskiem; Nauka prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń i eksperymentów.

Metodyka pracy:

  • Na początku zajęć dzieci nauczą się bezpiecznego posługiwania się sprzętem wykorzystywanym podczas przeprowadzania eksperymentów;
  • Dzieci w czasie roku kulturalnego zapoznają się z różnymi wynalazkami z całego świata, poznają najznamienitszych wynalazców z różnych dziedzin nauki oraz same będą próbować swoich sił w dziedzinie doświadczeń i wynalazczości.
  • W trakcie roku dzieci  wezmą udział w konkursie Pracowni Art-Edu „Mój wynalazek”, w którym młodzi wynalazcy zaprezentują swoje dzieła wraz z ich przeznaczeniem.
  • Dzieci pracują w grupach dobranych przez instruktora, tak by łączna ilość dzieci umożliwiała bezproblemowy i bezpieczny przebieg zajęć;
  • Dzieci pod opieką instruktora będą wykonywać proste eksperymenty i doświadczenia z różnych dziedzin nauki, mające na celu wyjaśnienie funkcjonowania sił w przyrodzie itp.
  • Zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu, a ich przebieg będzie gwarantował możliwość uczestnictwa wszystkim dzieciom z Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej.


Blok plastyczno-konstruktorski

Prowadzenie: Julia Młyńska/Michał Wiśniewski
Realizacja: Raz w tygodniu.
Cel: Rozwój kreatywności i zdolności plastycznych.

Cele szczegółowe: Rozbudzanie zainteresowania uczestników zajęć sztuką; Usprawnienie manualne;  Pogłębianie oraz usprawnianie percepcji wzrokowej „oko-ręka-mózg”; Rozwijanie aktywności indywidualnej; Ćwiczenie kreatywnego myślenia; Rozwijanie zainteresowań; Rozbudzanie indywidualnej ekspresji twórczej.

Metodyka pracy:

  • Dzieci będą zdobywać wiedzę o sztuce w różnych okresach historycznych, poprzez wykorzystanie dwuwymiarowych i trójwymiarowych technik plastycznych (np.: usypywanie mandali, sztuka malowania ciała i inne);
  • Na początku zajęć dzieci zapoznają się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa podczas korzystania z narzędzi podczas zajęć (noże, nożyczki, szlifierka itp.);
  • Dzieci pracują w grupach dobranych przez instruktora, tak by łączna ilość dzieci umożliwiała bezproblemowy i bezpieczny przebieg zajęć;
  • Uczestnicy zajęć podczas warsztatów będą, oprócz wykorzystywania typowych  materiałów plastycznych, zdobywać umiejętność wtórnego wykorzystania materiałów różnego pochodzenia przy tworzeniu konstrukcji;
  • Dzieci wezmą udział w cyklicznym konkursie ekologicznym Pracowni Art-Edu „Eko-stworek”.
  • Podczas zajęć dzieci będą poznawać różne techniki plastyczne (decoupage, filcowanie na mokro i sucho) i spróbują zaadaptować je do wykonania prac;
  • Uczestnicy zajęć będą wytwarzać prace trójwymiarowe z różnorodnych mas plastycznych, jak i przedmiotów codziennego użytku;
  • Zakłada się również wykonywanie prac związanych z obchodzonymi świętami, jak również wykonanie prezentów na różne okazje w ciągu roku;
  • Tok zajęć zagwarantuje uczestnictwo w warsztatach wszystkim dzieciom z Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej.


Blok filmowo-fotograficzny

Prowadzenie: Michał Wiśniewski
Realizacja: Działanie całoroczne.
Cel: Powstanie filmów animowanych i fabularnych.

Cele szczegółowe: Zapoznanie dzieci ze współczesnymi sztukami wizualizacji; Utrwalenie i poszerzenie wiedzy o sztuce i kulturze świata poprzez język filmu i fotografii; Pobudzenie kreatywności dzieci poprzez postawione zadania; Stworzenie możliwości do ekspresji indywidualnej uczestników warsztatów; Nauka pracy w zespole; Kształtowanie pewności siebie poprzez pracę przed kamerą/aparatem; Kształtowanie odpowiedzialności zbiorowej za powstawanie dzieła filmowego.

Metodyka pracy:

  • Dzieci będą realizować filmy fabularne, według własnych pomysłów, których tematyka będzie ściśle związana z założeniami programu „Palcem po mapie”;
  • Dzieci pod opieką artystyczną instruktora prowadzącego, będą realizować filmy animowane, nawiązujące do wielokulturowej tematyki programu;
  • Uczestnicy zajęć zapoznają się z historią filmu i fotografii, metodami i technikami ich powstawania;
  • Nauczą się prawidłowego posługiwania się sprzętem wykorzystywanym podczas zajęć (aparat fotograficzny, kamera, statyw itp.);
  • Zdobędą wiedzę z zakresu podstawowych pojęć języka filmu (kadr, ujęcie, montaż, fabuła, scenariusz itp.);
  • Nauczą się współpracować pracując w mniejszych i większych grupach, poza tym będą miały możliwość indywidualnej ekspresji podczas pracy w pojedynkę;
  • Ukończone dzieła filmowe będą zaprezentowane na gali filmowej, zorganizowanej w przestrzeni Ośrodka Działań Twórczych „Światowid”;
  • Filmy animowane wykonane przez uczestników podczas warsztatów, zostaną zgłoszone na V Ogólnopolski Przegląd Dziecięcych Filmów Animowanych „halo echo”;
  • Część fotograficzna bloku zajęć, będzie polegać na wykonaniu inscenizacji planu oraz charakteryzacji osób fotografowanych zgodnie z wyglądem mieszkańców z różnych stron świata. Powstały w ten sposób cykl fotografii zostanie zaprezentowany w formie wystawy w przestrzeni ODT „Światowid”.
  • Całoroczny tok warsztatów gwarantuje udział wszystkim uczestnikom zajęć w Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej.

 

Blok dziennikarski dla dzieci

Prowadzenie: Michał Wiśniewski
Realizacja: Działanie całoroczne.
Cel: Rozwijanie indywidualnych predyspozycji aktorskich i talentów pisarskich dzieci.

Cele szczegółowe: Rozwijanie zainteresowań dzieci pisaniem; Motywowanie do podejmowania pracy przed kamerą w celu budowania pewności siebie; Rozbudzanie kreatywności; Zapoznanie dzieci z grafiką komputerową oraz edytorami tekstu; Stworzenie warunków do ekspresji indywidualnej uczestników zajęć Pracowni; Kształtowanie pewności siebie i prawidłowej interpretacji krytycznej (osądu estetycznego) w ocenie własnej pracy.

Metodyka pracy:

  • Blok zajęć jest działaniem całorocznym, dzieci przez cały rok będą pracować indywidualnie lub w grupach pod opieką instruktora,
  • Dzieci w trakcie roku kulturalnego będą redagować gazetkę „Światowidówkę”, której tematyka będzie proponowana przez nich samych.
  • Dzieci w trakcie roku kulturalnego będą realizować krótkie filmy „Zrób to sam”, instruujące krok po kroku, w jaki sposób zrealizować twórcze pomysły.
  • Dzieci w trakcie roku kulturalnego będą miały możliwość zaprezentować swoje filmy (wywiady, reportaże, instruktarze) na kanale ODT „Światowid” w serwisie youtube.

Blok plastyczno-techniczny „Swobodna twórczość dzieci

Prowadzenie: Michał Wiśniewski
Realizacja: Codziennie.
Cel: Rozwijanie indywidualnych predyspozycji i talentów dzieci.

Cele szczegółowe: Rozwijanie zainteresowań dzieci sztuką; Motywowanie do podejmowania ryzyka podczas pracy twórczej; Rozbudzanie kreatywności; Rozwijanie zdolności manualnych; Zapoznanie dzieci z alternatywnymi technikami plastycznymi; Stworzenie warunków do ekspresji indywidualnej uczestników zajęć Pracowni; Indywidualna praca instruktora z dziećmi szczególnie uzdolnionymi; Kształtowanie pewności siebie i prawidłowej interpretacji krytycznej (osądu estetycznego) w ocenie własnej pracy.

Metodyka pracy:

  • Blok zajęć „Swobodna twórczość dzieci” jest działaniem całorocznym, mającym na względzie indywidualną pracę z instruktorem, wspierającą rozwój talentów u dzieci szczególnie uzdolnionych.
  • Dzieci przez cały rok będą pracować indywidualnie lub w grupach pod opieką instruktora, realizując prace zgodne z ich predyspozycjami, rozwijając swoje uzdolnienia;
  • Instruktor prowadzący zajęcia będzie motywował dzieci do podejmowania działań i aktywności rozwijających indywidualne pasje i talenty uczestników zajęć;
  • Swobodna twórczość dzieci” stanowi uzupełnienie bloku działań plastycznych i będzie ściśle związana z tematyką przeprowadzanych zajęć;
  • W przypadku zaistnienia takiej możliwości, prace dzieci będą wysyłane na różne konkursy plastyczne nawiązujące tematyką do założeń programu „Palcem po mapie”.

 

Blok kulinarny

Prowadzenie: Julia Młyńska
Realizacja: Raz w miesiącu.
Cel: pobudzenie zainteresowania wśród uczestników zajęć bogactwem kulturowym świata poprzez przybliżenie kuchni świata wraz z charakterystycznymi  potrawami dla różnych rejonów Polski i świata.

Cele szczegółowe: Nauka pracy w zespole; Nauka prawidłowego i bezpiecznego posługiwania się narzędziami kucharskimi; Nauka podstaw sztuki kulinarnej; Wspomaganie rozwoju społeczno-kulturalnego uczestników zajęć.

Metodyka pracy:

  • Na początku zajęć dzieci zapoznają się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny podczas pracy ze sprzętem wykorzystywanym podczas warsztatów (ostre narzędzia, piekarnik itp.);
  • Dzieci pracują w grupach dobranych przez instruktora, tak by łączna ilość dzieci umożliwiała bezproblemowy i bezpieczny przebieg zajęć;
  • Uczestnicy zajęć podczas warsztatów będą zdobywać podstawową wiedzę z zakresu przygotowania potraw (gotowanie, pieczenie, smażenie itp.), obsługi narzędzi kucharskich (krojenie, obieranie, mieszanie składników itp.);
  • Przebieg zajęć będzie gwarantował uczestnictwo wszystkim dzieciom z Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej.

 

Blok muzyczny

Prowadzenie: Anna Roczyna
Realizacja: Dwa razy w tygodniu po 40 min.
Cel: Rozwijanie szeroko pojętej wyobraźni i kreatywności muzycznej.
Cele szczegółowe: Poszerzanie znajomości literatury muzycznej wokalnej i instrumentalnej; rozwój poczucia rytmu, słuchu; Nauka pracy w grupie.

Metodyka pracy:

  • Zajęcia w grupach 15-sto osobowych;
  • Zabawy ruchowe i taneczne z towarzyszeniem i wykorzystaniem muzyki;
  • Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne;
  • Przedstawienie podstawowych instrumentów, zespołów instrumentalnych i wokalnych;
  • Zabawy wokalne z wykorzystaniem instrumentów;
  • Nauka piosenek i pieśni różnych gatunków;
  • Podstawy improwizacji muzycznej;
  • Zajęcia muzyczne w wykorzystaniem elementów sztuki teatralnej.

* Zastrzega się prawo do wprowadzania w program pracy zmian wynikających z niemożności zrealizowania tematu z przyczyn niezależnych od instruktora;

* Na zakończenie roku kulturalnego 2016/2017, dzieci pod opieką instruktorów zorganizują uroczystą galę dla rodziców i osób zaproszonych, podczas której będą miały możliwość zaprezentowania się na scenie (występy indywidualne lub/i grupowe według pomysłów dzieci), jak również prezentacji całorocznego dorobku artystycznego.

 

Działania Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej towarzyszące programowi „Palcem po mapie”

I. Zapewnienie wszechstronnej opieki dzieciom uczestniczącym w zajęciach Pracowni:

  • Dbanie o bezpieczeństwo uczestników zajęć poprzez zapoznanie dzieci z zasadami i regulaminem obowiązującymi w Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej.
  • Stworzenie przyjaznej atmosfery poprzez działania integracyjne.
  • Pomoc przy odrabianiu lekcji oraz wspieranie samokształcenia (dostęp do zbiorów biblioteki, dostęp do internetu).
  • Zapewnienie opieki podczas wyjść na stołówkę i pomoc przy wydawaniu posiłków.
  • Zapewnienie opieki podczas zajęć salowych oraz zajęć plenerowych organizowanych poza budynkiem ODT „Światowid”.
  • Pozostawanie w stałym kontakcie z rodzicami.


II.
Rozwijanie indywidualnych zdolności i talentów dzieci oraz poszerzanie ich zainteresowań poprzez realizowanie różnorodnych działań artystycznych:

  • Motywowanie dzieci do twórczej i kreatywnej pracy oraz aktywnego udziału w proponowanych zajęciach.
  • Wspieranie u dzieci rozwoju kreatywności, zdolności manualnych, intelektualnych oraz prawidłowego rozwoju fizycznego.
  • Zapewnienie wszechstronnej gamy tematycznej realizowanych zajęć (m.in. bogactwo kulturowe Polski i świata, współczesne sztuki wizualizacji, ekologia i recycling, sztuka kulinarna).
  • Wspieranie realizowania własnych pomysłów wśród uczestników zajęć oraz swobodnej twórczości dzieci.
  • Kształtowanie u dzieci zainteresowania kulturą i sztuką.


III. Dbałość o prawidłowe relacje wśród uczestników zajęć:

  • Integracja grupy, wzajemne poznanie się.
  • Budowanie klimatu bezpieczeństwa i poczucia własnej wartości.
  • Ćwiczenia w prawidłowym komunikowaniu się. Przyswajanie dzieciom nawyków kultury dnia codziennego, kultury bycia i dobrego wychowania – savoir-vivre.
  • Kształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie z różnego rodzaju emocjami lub sytuacjami konfliktowymi bez używania agresji.
  • Organizowanie pomocy koleżeńskiej wśród dzieci zróżnicowanych wiekowo.



Pracownia Artystyczno-Edukacyjna
Ośrodek Działań Twórczych „Światowid”
ul. Sempołowskiej 54A, 51-661 Wrocław
tel. 71 / 348 30 10  wew. 37
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter

Zobacz koniecznie

Własnoręcznie i z polotem!

zajęcia rękodzieła artystycznego w piątek o 17.15
wejściówka 30 zł

Więcej …
 
Ze sztuką i poprzez sztukę

zapraszamy na film podsumowujący projekt

Więcej …
 
Nowe zajęcia

taniec na obcasach
zajęcia dla Pań!
zapisy i informacje 
tel: 504546926

 

 

 

 

Zaprzyjaźnione szkoły