Autor: Michał Wiśniewski
Program dla Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej ODT „Światowid”, realizowany w roku kulturalnym 2016/2017
Wprowadzenie
Celami programu są: edukacja kulturalna kładąca szczególny nacisk na wielokulturowość, poszerzenie wiedzy i zrozumienia bogactwa kulturowego świata, rozwijanie umiejętności artystycznych, dzielenie się doświadczeniami artystycznymi oraz kształtowanie uczestników zajęć na świadomych twórców i odbiorców sztuki. Oprócz wspomnianych, program w założeniu ma również na uwadze wspomaganie rozwoju społeczno-kulturalnego dzieci, odbywa się to poprzez budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości, kształtowanie indywidualnej ekspresji, naukę pracy w zespole, zrozumienie międzykulturowe i czynny udział w kulturze.
Ponadto, warsztaty artystyczno-edukacyjne prowadzone w Pracowni, uwzględniając wiedzę na temat nowych mediów (filmu, fotografii, grafiki komputerowej), stwarzają dzieciom szansę na wykorzystanie technologii informatycznych podczas procesu kreacji. Połączenie ścieżek międzyprzedmiotowych w procesie kształcenia uczestników zajęć, wpisuje się w nurt edukacji nowoczesnej, obejmującej sztukę i inne formy zagadnień kreatywnych i kulturalnych.
Obecność edukacji wielokulturowej wpisanej w program „Palcem po mapie”, stanowi okazję do cyklicznego zapraszania gości pochodzących z różnych krajów, którzy podczas krótkich prelekcji przybliżą dzieciom swoją różnorodną kulturę.
Poniżej wyszczególniono wszystkie bloki tematyczne, wraz z ich celem głównym, celami szczegółowymi, metodyką pracy oraz rozkładem warsztatów.
Blok edukacyjny – „Z nauką za pan brat”
Prowadzenie: Julia Młyńska/Michał Wiśniewski Realizacja: Raz w tygodniu Cel: Umożliwienie dzieciom aktywnego poznawania i doświadczania otaczającego świata.
Cele szczegółowe: Zainspirowanie uczestników zajęć do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na nurtujące pytania (eksperymenty z wodą, eksperymenty z różnych dziedzin fizyki i chemii itp.); Rozbudzenie ciekawości dzieci otaczającym środowiskiem; Nauka prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń i eksperymentów.
Metodyka pracy:
- Na początku zajęć dzieci nauczą się bezpiecznego posługiwania się sprzętem wykorzystywanym podczas przeprowadzania eksperymentów;
- Dzieci w czasie roku kulturalnego zapoznają się z różnymi wynalazkami z całego świata, poznają najznamienitszych wynalazców z różnych dziedzin nauki oraz same będą próbować swoich sił w dziedzinie doświadczeń i wynalazczości.
- W trakcie roku dzieci wezmą udział w konkursie Pracowni Art-Edu „Mój wynalazek”, w którym młodzi wynalazcy zaprezentują swoje dzieła wraz z ich przeznaczeniem.
- Dzieci pracują w grupach dobranych przez instruktora, tak by łączna ilość dzieci umożliwiała bezproblemowy i bezpieczny przebieg zajęć;
- Dzieci pod opieką instruktora będą wykonywać proste eksperymenty i doświadczenia z różnych dziedzin nauki, mające na celu wyjaśnienie funkcjonowania sił w przyrodzie itp.
- Zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu, a ich przebieg będzie gwarantował możliwość uczestnictwa wszystkim dzieciom z Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej.
Blok plastyczno-konstruktorski
Prowadzenie: Julia Młyńska/Michał Wiśniewski Realizacja: Raz w tygodniu. Cel: Rozwój kreatywności i zdolności plastycznych.
Cele szczegółowe: Rozbudzanie zainteresowania uczestników zajęć sztuką; Usprawnienie manualne; Pogłębianie oraz usprawnianie percepcji wzrokowej „oko-ręka-mózg”; Rozwijanie aktywności indywidualnej; Ćwiczenie kreatywnego myślenia; Rozwijanie zainteresowań; Rozbudzanie indywidualnej ekspresji twórczej.
Metodyka pracy:
- Dzieci będą zdobywać wiedzę o sztuce w różnych okresach historycznych, poprzez wykorzystanie dwuwymiarowych i trójwymiarowych technik plastycznych (np.: usypywanie mandali, sztuka malowania ciała i inne);
- Na początku zajęć dzieci zapoznają się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa podczas korzystania z narzędzi podczas zajęć (noże, nożyczki, szlifierka itp.);
- Dzieci pracują w grupach dobranych przez instruktora, tak by łączna ilość dzieci umożliwiała bezproblemowy i bezpieczny przebieg zajęć;
- Uczestnicy zajęć podczas warsztatów będą, oprócz wykorzystywania typowych materiałów plastycznych, zdobywać umiejętność wtórnego wykorzystania materiałów różnego pochodzenia przy tworzeniu konstrukcji;
- Dzieci wezmą udział w cyklicznym konkursie ekologicznym Pracowni Art-Edu „Eko-stworek”.
- Podczas zajęć dzieci będą poznawać różne techniki plastyczne (decoupage, filcowanie na mokro i sucho) i spróbują zaadaptować je do wykonania prac;
- Uczestnicy zajęć będą wytwarzać prace trójwymiarowe z różnorodnych mas plastycznych, jak i przedmiotów codziennego użytku;
- Zakłada się również wykonywanie prac związanych z obchodzonymi świętami, jak również wykonanie prezentów na różne okazje w ciągu roku;
- Tok zajęć zagwarantuje uczestnictwo w warsztatach wszystkim dzieciom z Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej.
Blok filmowo-fotograficzny
Prowadzenie: Michał Wiśniewski Realizacja: Działanie całoroczne. Cel: Powstanie filmów animowanych i fabularnych.
Cele szczegółowe: Zapoznanie dzieci ze współczesnymi sztukami wizualizacji; Utrwalenie i poszerzenie wiedzy o sztuce i kulturze świata poprzez język filmu i fotografii; Pobudzenie kreatywności dzieci poprzez postawione zadania; Stworzenie możliwości do ekspresji indywidualnej uczestników warsztatów; Nauka pracy w zespole; Kształtowanie pewności siebie poprzez pracę przed kamerą/aparatem; Kształtowanie odpowiedzialności zbiorowej za powstawanie dzieła filmowego.
Metodyka pracy:
- Dzieci będą realizować filmy fabularne, według własnych pomysłów, których tematyka będzie ściśle związana z założeniami programu „Palcem po mapie”;
- Dzieci pod opieką artystyczną instruktora prowadzącego, będą realizować filmy animowane, nawiązujące do wielokulturowej tematyki programu;
- Uczestnicy zajęć zapoznają się z historią filmu i fotografii, metodami i technikami ich powstawania;
- Nauczą się prawidłowego posługiwania się sprzętem wykorzystywanym podczas zajęć (aparat fotograficzny, kamera, statyw itp.);
- Zdobędą wiedzę z zakresu podstawowych pojęć języka filmu (kadr, ujęcie, montaż, fabuła, scenariusz itp.);
- Nauczą się współpracować pracując w mniejszych i większych grupach, poza tym będą miały możliwość indywidualnej ekspresji podczas pracy w pojedynkę;
- Ukończone dzieła filmowe będą zaprezentowane na gali filmowej, zorganizowanej w przestrzeni Ośrodka Działań Twórczych „Światowid”;
- Filmy animowane wykonane przez uczestników podczas warsztatów, zostaną zgłoszone na V Ogólnopolski Przegląd Dziecięcych Filmów Animowanych „halo echo”;
- Część fotograficzna bloku zajęć, będzie polegać na wykonaniu inscenizacji planu oraz charakteryzacji osób fotografowanych zgodnie z wyglądem mieszkańców z różnych stron świata. Powstały w ten sposób cykl fotografii zostanie zaprezentowany w formie wystawy w przestrzeni ODT „Światowid”.
- Całoroczny tok warsztatów gwarantuje udział wszystkim uczestnikom zajęć w Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej.
Blok dziennikarski dla dzieci
Prowadzenie: Michał Wiśniewski Realizacja: Działanie całoroczne. Cel: Rozwijanie indywidualnych predyspozycji aktorskich i talentów pisarskich dzieci.
Cele szczegółowe: Rozwijanie zainteresowań dzieci pisaniem; Motywowanie do podejmowania pracy przed kamerą w celu budowania pewności siebie; Rozbudzanie kreatywności; Zapoznanie dzieci z grafiką komputerową oraz edytorami tekstu; Stworzenie warunków do ekspresji indywidualnej uczestników zajęć Pracowni; Kształtowanie pewności siebie i prawidłowej interpretacji krytycznej (osądu estetycznego) w ocenie własnej pracy.
Metodyka pracy:
- Blok zajęć jest działaniem całorocznym, dzieci przez cały rok będą pracować indywidualnie lub w grupach pod opieką instruktora,
- Dzieci w trakcie roku kulturalnego będą redagować gazetkę „Światowidówkę”, której tematyka będzie proponowana przez nich samych.
- Dzieci w trakcie roku kulturalnego będą realizować krótkie filmy „Zrób to sam”, instruujące krok po kroku, w jaki sposób zrealizować twórcze pomysły.
- Dzieci w trakcie roku kulturalnego będą miały możliwość zaprezentować swoje filmy (wywiady, reportaże, instruktarze) na kanale ODT „Światowid” w serwisie youtube.
Blok plastyczno-techniczny „Swobodna twórczość dzieci”
Prowadzenie: Michał Wiśniewski Realizacja: Codziennie. Cel: Rozwijanie indywidualnych predyspozycji i talentów dzieci.
Cele szczegółowe: Rozwijanie zainteresowań dzieci sztuką; Motywowanie do podejmowania ryzyka podczas pracy twórczej; Rozbudzanie kreatywności; Rozwijanie zdolności manualnych; Zapoznanie dzieci z alternatywnymi technikami plastycznymi; Stworzenie warunków do ekspresji indywidualnej uczestników zajęć Pracowni; Indywidualna praca instruktora z dziećmi szczególnie uzdolnionymi; Kształtowanie pewności siebie i prawidłowej interpretacji krytycznej (osądu estetycznego) w ocenie własnej pracy.
Metodyka pracy:
- Blok zajęć „Swobodna twórczość dzieci” jest działaniem całorocznym, mającym na względzie indywidualną pracę z instruktorem, wspierającą rozwój talentów u dzieci szczególnie uzdolnionych.
- Dzieci przez cały rok będą pracować indywidualnie lub w grupach pod opieką instruktora, realizując prace zgodne z ich predyspozycjami, rozwijając swoje uzdolnienia;
- Instruktor prowadzący zajęcia będzie motywował dzieci do podejmowania działań i aktywności rozwijających indywidualne pasje i talenty uczestników zajęć;
- „Swobodna twórczość dzieci” stanowi uzupełnienie bloku działań plastycznych i będzie ściśle związana z tematyką przeprowadzanych zajęć;
- W przypadku zaistnienia takiej możliwości, prace dzieci będą wysyłane na różne konkursy plastyczne nawiązujące tematyką do założeń programu „Palcem po mapie”.
Blok kulinarny
Prowadzenie: Julia Młyńska Realizacja: Raz w miesiącu. Cel: pobudzenie zainteresowania wśród uczestników zajęć bogactwem kulturowym świata poprzez przybliżenie kuchni świata wraz z charakterystycznymi potrawami dla różnych rejonów Polski i świata.
Cele szczegółowe: Nauka pracy w zespole; Nauka prawidłowego i bezpiecznego posługiwania się narzędziami kucharskimi; Nauka podstaw sztuki kulinarnej; Wspomaganie rozwoju społeczno-kulturalnego uczestników zajęć.
Metodyka pracy:
- Na początku zajęć dzieci zapoznają się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny podczas pracy ze sprzętem wykorzystywanym podczas warsztatów (ostre narzędzia, piekarnik itp.);
- Dzieci pracują w grupach dobranych przez instruktora, tak by łączna ilość dzieci umożliwiała bezproblemowy i bezpieczny przebieg zajęć;
- Uczestnicy zajęć podczas warsztatów będą zdobywać podstawową wiedzę z zakresu przygotowania potraw (gotowanie, pieczenie, smażenie itp.), obsługi narzędzi kucharskich (krojenie, obieranie, mieszanie składników itp.);
- Przebieg zajęć będzie gwarantował uczestnictwo wszystkim dzieciom z Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej.
Blok muzyczny
Prowadzenie: Anna Roczyna Realizacja: Dwa razy w tygodniu po 40 min. Cel: Rozwijanie szeroko pojętej wyobraźni i kreatywności muzycznej. Cele szczegółowe: Poszerzanie znajomości literatury muzycznej wokalnej i instrumentalnej; rozwój poczucia rytmu, słuchu; Nauka pracy w grupie.
Metodyka pracy:
- Zajęcia w grupach 15-sto osobowych;
- Zabawy ruchowe i taneczne z towarzyszeniem i wykorzystaniem muzyki;
- Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne;
- Przedstawienie podstawowych instrumentów, zespołów instrumentalnych i wokalnych;
- Zabawy wokalne z wykorzystaniem instrumentów;
- Nauka piosenek i pieśni różnych gatunków;
- Podstawy improwizacji muzycznej;
- Zajęcia muzyczne w wykorzystaniem elementów sztuki teatralnej.
* Zastrzega się prawo do wprowadzania w program pracy zmian wynikających z niemożności zrealizowania tematu z przyczyn niezależnych od instruktora;
* Na zakończenie roku kulturalnego 2016/2017, dzieci pod opieką instruktorów zorganizują uroczystą galę dla rodziców i osób zaproszonych, podczas której będą miały możliwość zaprezentowania się na scenie (występy indywidualne lub/i grupowe według pomysłów dzieci), jak również prezentacji całorocznego dorobku artystycznego.
Działania Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej towarzyszące programowi „Palcem po mapie”
I. Zapewnienie wszechstronnej opieki dzieciom uczestniczącym w zajęciach Pracowni:
- Dbanie o bezpieczeństwo uczestników zajęć poprzez zapoznanie dzieci z zasadami i regulaminem obowiązującymi w Pracowni Artystyczno-Edukacyjnej.
- Stworzenie przyjaznej atmosfery poprzez działania integracyjne.
- Pomoc przy odrabianiu lekcji oraz wspieranie samokształcenia (dostęp do zbiorów biblioteki, dostęp do internetu).
- Zapewnienie opieki podczas wyjść na stołówkę i pomoc przy wydawaniu posiłków.
- Zapewnienie opieki podczas zajęć salowych oraz zajęć plenerowych organizowanych poza budynkiem ODT „Światowid”.
- Pozostawanie w stałym kontakcie z rodzicami.
II. Rozwijanie indywidualnych zdolności i talentów dzieci oraz poszerzanie ich zainteresowań poprzez realizowanie różnorodnych działań artystycznych:
- Motywowanie dzieci do twórczej i kreatywnej pracy oraz aktywnego udziału w proponowanych zajęciach.
- Wspieranie u dzieci rozwoju kreatywności, zdolności manualnych, intelektualnych oraz prawidłowego rozwoju fizycznego.
- Zapewnienie wszechstronnej gamy tematycznej realizowanych zajęć (m.in. bogactwo kulturowe Polski i świata, współczesne sztuki wizualizacji, ekologia i recycling, sztuka kulinarna).
- Wspieranie realizowania własnych pomysłów wśród uczestników zajęć oraz swobodnej twórczości dzieci.
- Kształtowanie u dzieci zainteresowania kulturą i sztuką.
III. Dbałość o prawidłowe relacje wśród uczestników zajęć:
- Integracja grupy, wzajemne poznanie się.
- Budowanie klimatu bezpieczeństwa i poczucia własnej wartości.
- Ćwiczenia w prawidłowym komunikowaniu się. Przyswajanie dzieciom nawyków kultury dnia codziennego, kultury bycia i dobrego wychowania – savoir-vivre.
- Kształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie z różnego rodzaju emocjami lub sytuacjami konfliktowymi bez używania agresji.
- Organizowanie pomocy koleżeńskiej wśród dzieci zróżnicowanych wiekowo.
Pracownia Artystyczno-Edukacyjna Ośrodek Działań Twórczych „Światowid” ul. Sempołowskiej 54A, 51-661 Wrocław tel. 71 / 348 30 10 wew. 37
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
|