Dzień Kultury Francuskiej |
„Ethnos – kultury świata” cyklicznie odbywa się w Światowidzie wiosną. W ubiegłych latach przybliżaliśmy Wrocławianom Indie, Skandynawię oraz świat kultury iberoamerykańskiej. Tegoroczny - Dzień Francuski (19 czerwiec 2007 r.), miał trochę inny charakter. Zaprezentowaliśmy bowiem publiczności Francję nie taką jaką wszyscy znamy, ale taką jakiej dziś już nie ma - Francję dawną, królewską i dworską.
Wrocławianie mieli okazję poczuć się jak na prawdziwym królewskim balu w czasach Ludwika XIV, oglądając w Oratorium Marianum na Uniwersytecie widowisko „Na dworze w Wersalu” przygotowane przez Balet Dworski „Cracovia Danza”. Ten unikatowy w skali Polski zawodowy zespół specjalizujący się w tańcach historycznych po raz pierwszy wystąpił na Dolnym Śląsku właśnie na zaproszenie Światowida. Zobaczyliśmy spektakl, w którym artyści zaprezentowali repertuar taneczny dworu francuskiego w okresie XVII-XVIII w.
Były to najbardziej znane formy tańca wykonywane na balach królewskich w Pałacu Wersalskim. Dostojny menuet, pełna elegancji i gracji sarabanda, żywiołowy kurant, dworne kontredanse – stanowiły przed wiekami okazję dla dworzan do pokazania się na królewskich salonach. Widowisko zawierało także sceny taneczne ze słynnego baletu „Les Indes Galantes” Jean-Philippe Rameau, w których technika taneczna łączyła się z elementami pantomimy, co współtworzyło specyficzny teatralny styl tańca barokowego.
Punktem wyjścia dla choreografa – Romany Agnel (na zdjęciu powyżej), były XVIII-wieczne traktaty tańca. Wszystkie prezentowane w przedstawieniu fragmenty taneczne ukazywały niezwykły poziom francuskiej techniki tańca barokowego, tzw. „Belle Danse”, a także różnorodność i bogactwo figur, kroków oraz pełnych wdzięku ruchów rąk i ramion. Tańce wykonywane były z towarzyszeniem muzyki klawesynowej (w wykonaniu wybitnej klawesynistki Urszuli Bartczak) wielkich kompozytorów francuskich doby baroku. Kostiumy autorstwa wrocławianki – Moniki Polak, stanowiły próbę rekonstrukcji dworskich strojów balowych z XVII i XVIII wieku.
Imprezę uświetniła także degustacja win francuskich ufundowana przez firmę P.PH.U. „JJJ” we Wrocławiu.
Dzień Francuski połączył współpracą kilka instytucji. Przede wszystkim dzięki Instytutowi Filologii Romańskiej oraz Ośrodkowi Alliance Française we Wrocławiu mogliśmy zaprezentować Cracovię Danzę w barokowym Oratorium Marianum na Uniwersytecie. Imprezę objęła patronatem honorowym Ambasada Francuska w Polsce.
Na zdjęciu - od lewej: Justyna Rybarz (taniec), Dariusz Brojek (taniec),Urszula Bartczak (klawesyn), Romana Agnel (kierownictwo artystyczne, choreografia; taniec); Krzysztof Antkowiak (taniec) Poza koncertem wszyscy zainteresowani francuską kulturą dawną mogli przyjść na otwarty wykład pt „Francuska kultura dworska epoki baroku”, który w Instytucie Filologii Romańskiej przy pl. Nankiera poprowadziła Romana Agnel - tancerka i choreograf Crakovii Danza, jak również absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Sorbony. Wykład spotkał się ze sporym zainteresowaniem studentów i licealistów oraz uznaniem przybyłych romanistów – lektorów języka francuskiego i pracowników naukowych. Romana Agnel, posiłkując się prezentacją multimedialną (a czasem własną prezentacją tanecznych pa), ze swadą opowiadała, jak niewyobrażalnie ważną rolę na dworze królewskim w XVII wiecznej Francji odgrywał taniec. I jeśli ktokolwiek z nas jest zdania, że siła reklamy to wymysł naszych czasów, to bardzo się myli! Właśnie inspirowane mitologią przedstawienia baletowe, które przygotowywał (i uczestniczył w nich!) król razem z dworzanami, służyły w owym czasie nie tylko uciesze tłumnie gromadzącej się podczas tych widowisk paryskiej gawiedzi, ale również do promowania wielkości dworu wśród poddanych! Gdy Ludwik Słońce w jarzącym się od kosztowności kostiumie pojawiał się na scenie lekkim tanecznym krokiem – lud mógł uwierzyć łatwiej, że ich król to nie tylko władca namaszczony przez biskupa w kościele, ale bóstwo samo w sobie... Wykład w atrakcyjnej formie niósł w sobie wiele ciekawostek z tamtych czasów, a wieczorny pokaz tańca był jego komplementarnym uzupełnieniem. ETHNOS – KULTURY ŚWIATA „Francuska kultura dworska w czasach baroku” – otwarty wykład z prezentacją multimedialną; Koncert-spektakl Muzyka i taniec na dworze w Wersalu choreografia : ROMANA AGNEL Występują: URSZULA BARTKIEWICZ -klawesyn 1/ L.Couperin – Suite (in C) Prélude 2/ J.Ph. Rameau - Les Indes Galantes (Transcriptions originales pour clavecin, ca 1735) Air Polonois 3/ F.Couperin – XXV Ordre La Visionaire 4/ J.-H.D'Anglebert - Menuet (Pieces de clavecin) 5 /J.B.Lully- Chaconne de Phaeton (J.H.D'Anglebert-Transriptions de Lully, ed.1689) – pokaz tańca (całość) Informacja o artystach Urszula Bartkiewicz jest profesorem sztuk muzycznych. Prowadzi klasę klawesynu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i w ZPSM im. F.Chopina w Warszawie. W bydgoskiej Akademii Muzycznej zainicjowała i kieruje Zakładem Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej, w ZPSM im.F.Chopina założyła i prowadzi Sekcję Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej. Tworzy i wprowadza własne programy edukacyjne dotyczące wykonawstwa muzyki dawnej. Otacza opieką artystyczną młodych muzyków, udziela konsultacji, publikuje artykuły w wydawnictwach specjalistycznych, prowadzi seminaria, warsztaty i wykłady w zakresie muzyki dawnej, m.in. w Wayne State University w USA, Akademii Muzycznej w Krakowie, Warszawie i Białymstoku. Była inicjatorem, kierownikiem naukowym i artystycznym Seminarium Muzyki Dawnej zorganizowanym w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w 2000, 2003 i 2005 r. W listopadzie 2005 r. prowadziła wykłady i kursy interpretacji dla studentów Wydziału Muzycznego Akademii Sztuki w Banskiej Bystricy (Słowacja) w ramach grantu Programu Sokrates/Erasmus. Balet Dworski – Cracovia Danza Romana Agnel - tancerka, choreograf, historyk sztuki, założycielka Baletu Dworskiego - „Cracovia Danza” (od 1996 r. do września 2006 zespół nosił nazwę Ardente Sole). Jest absolwentką Społecznej Szkoły Baletowej w Krakowie (klasa prof. Marty Mirockiej), ale swoje umiejętności w zakresie tańców historycznych i dworskich zdobyła we Francji. Naukę podjęła w Paryżu, najpierw u prof. Antoinette Guedy (w Le Ballet Légendaire d'Ile de France), a następnie u Martine Pichon (w zespole tańców średniowiecznych i renesansowych Le Bal Paré) oraz na zajęciach z tańca barokowego u Cecilli Gracio Moura w VII konserwatorium w Paryżu, a także pod kierownictwem Marie-Geneviéve Massé w Thěâtre Baroque de France. Romana Agnel swoje zainteresowania tańcem pogłębiła zarówno poznając jego indoeuropejskie źródła (uczyła się klasycznego tańca indyjskiego Bharata Natyam u Smt. M. K. Saroja w Madrasie), jak i kończąc studia na wydziale historii sztuki Uniwersytetu Sorbony w Paryżu. Tancerka nadal dzieli swoje życie zawodowe pomiędzy Polskę i Francję. We Francji występuje jako solistka w spektaklach z klawesynistą Kenethem Weissem. W Polsce jako choreograf i tancerka współpracuje z m.in. z Warszawską Operą Kameralną, Teatrami w Krakowie i Zamkiem Królewskim w Warszawie. Prowadzi zajęcia z tańców historycznych na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz liczne kursy w swoich specjalizacjach (w Polsce i na świecie). Największą zawodową pasją Romany Agnel jest jednak praca we własnym zespole „Cracovia Danza”. To tutaj w pełni rozwija swoje fascynacje artystyczne, dba o każdy szczegół autorskich przedstawień. Współpracuje z muzykami specjalizującymi się w wykonywaniu muzyki dawnej, tworzy choreografie, uczy swoich tancerzy technik tańca historycznego. Projekty Romany Agnel cechuje wnikliwa dbałość o walory artystyczne, poczynając od choreografii opartych na traktatach europejskich mistrzów tańca po z pietyzmem zaprojektowane kostiumy i rekwizyty inspirowane historyczną ikonografią.
|